Nasza szkoła rozpoczęła udział w projekcie pt. „Zrównoważone rolnictwo w służbie bioróżnorodności” realizowanym przez Fundację na rzecz Rozwoju Polskiego Rolnictwa (FDPA) w partnerstwie z Zespołem Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego oraz Państwowym Gospodarstwem Wodnym Wody Polskie – Regionalnym Zarządem Gospodarki Wodnej w Warszawie.
Projekt
finansowany jest ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej w ramach programu priorytetowego nr 5.5 „Edukacja
ekologiczna”. Głównym celem projektu jest podnoszenie poziomu świadomości
ekologicznej i kształtowanie postaw ekologicznych społeczeństwa poprzez
promowanie zasad zrównoważonego rozwoju. Jest to pierwszy, pilotażowy ale
również kompleksowy projekt wzmacniający potencjał i kompetencje uczniów szkół
rolniczych w Polsce. Działania skoncentrowane są na edukacji ekologicznej
uczniów szkół kształcących w zawodach rolniczych.
Projekt obejmie trzy zakresy tematyczne:
1.Przyczyny i skutki utraty bioróżnorodności w krajobrazie rolniczym oraz możliwości jej odbudowy;
2.Wpływ zanieczyszczeń obszarowych pochodzenia rolniczego na jakość wód i środowisko glebowe;
3.Działania ograniczające straty azotu i fosforu do środowiska w rolniczej przestrzeni produkcyjnej pod kątem ochrony bioróżnorodności.
Założeniem projektu jest wypracowanie
i pilotażowe przetestowanie nauczania w zakresie zrównoważonego rolnictwa w
formie warsztatów terenowych, prowadzenie badań terenowych, konkursów i
publikacji popularyzujących zagadnienia ochrony bioróżnorodności, jakości wód,
promocji dobrych praktyk w zakresie zrównoważonego
rolnictwa, gospodarowania przestrzenią
i krajobrazem rolniczym.
Szczegółowe zadania w ramach projektu obejmują między innymi:
- Przeprowadzenie badania ankietowego wśród nauczycieli szkół kształcących w zawodach rolniczych, nt. nauczania o rolnictwie zrównoważonym i jego wpływie na zachowanie bioróżnorodności;
- Opracowanie materiałów edukacyjnych w
formie poradnika, tablic edukacyjnych
i scenariuszy lekcji dla nauczycieli; - 2 dwudniowe warsztaty terenowe dla łącznej liczby 120 uczniów w terminie 05/2019;
- Lokalny System Monitoringu
Wodnego(LSMW) – docelowe stworzenie 10 pilotażowych poligonów badawczych,
pozwalających na samodzielne prowadzenie badań przez uczniów
i monitorowanie jakości wody, w kontekście badania wielkości zanieczyszczeń pochodzących ze źródeł rolniczych i ich wpływu na bioróżnorodność (09/2019-06/2020). Zadanie obejmuje badania terenowe prowadzone przez 9-10 miesięcy, opracowanie lokalnego programu działań dla ograniczenia zanieczyszczeń obszarowych w bezpośrednim sąsiedztwie LSMW, jego wdrożenie oraz ocenę jego efektywności (09/2020-05/2021). Szkoły, w których powstaną poligony zostaną wybrane w drodze konkursu, na podstawie oceny proponowanych przez szkoły miejsc do stworzenia LSMW i proponowanych działań edukacyjnych, zapewniających trwałość projektu i włączenia do nauczania elementów na temat zrównoważonego rolnictwa i ochrony środowiska; - Dwudniowy warsztat pogłębiony dla 60 uczniów realizujących projekty LSMW w terminie 05-06/2020;
- Konkurs pt. „Krótki film o…” na najciekawszy film nt. ochrony bioróżnorodności w krajobrazie rolniczym.
PIERWSZY ETAP REALIZACJI PROJEKTU
W ramach tego projektu w dniach 30-31 maja 2019 roku grupa 12 uczniów klas I TR i II TR pod opieką nauczyciela Romana Jasińskiego wzięła udział w warsztatach terenowych w Barkowicach nad Zbiornikiem Sulejowskim oraz w Moszczenicy na terenie Zespołu Parków Krajobrazowych Województwa Łódzkiego. W małych grupach roboczych zrealizowano tematy:
1. wpływ zanieczyszczeń obszarowych pochodzenia rolniczego na utratę bioróżnorodności oraz pogorszenie stanu wód,
2. Przyczyny i skutki utraty bioróżnorodności w krajobrazie rolniczym oraz możliwości jej odbudowy.
Uczestnicy z kilku szkół poznali metody odłowów kontrolnych ryb, oceniali zawartość związków azotu w wodach gruntowych pobieranych za pomocą piezometru, nauczyli się rozpoznawać gatunki roślin środowisk wodnych i nieleśnych, obserwowali faunę tych terenów oraz poznali na przykładach znaczenie śródpolnych miedz, zadrzewień i oczek wodnych dla zachowania bioróżnorodności.
Roman Jasiński